Katamino Pocket ismertető A JÁTÉK ELEMEI 12 pentaminó*, 5 kis piros kocka, 2 kis barna hasáb, 1 kis barna kocka, 1 játéktábla, 1 határoló hasáb a játéktér szélének kijelöléséhez, 1 eredeti szabálykönyv, benne: 6 táblázat a SLAM-ekhez, 2 és 3 dimenziós minták, 1 négyzetrácsos tábla a kétszemélyes játékhoz. A JÁTÉKBAN HASZNÁLATOS ELNEVEZÉSEK *Pentaminó: Hasonlít a dominóhoz, csak nem két, hanem öt összefüggő négyzetből áll, amelyek sokféle formát felvehetnek, de mindig 5 kockányi területet foglalnak el. A játékban 12 különböző formájú pentaminó található. PENTA: Pentaminókból álló, teljesen kitöltött téglalap-alakzat, amelynek mérete a játéktáblán a határoló hasáb mozgatásával változtatható. Nagyon fontos! A pentaminók tetszőleges irányban forgathatók és letehetők. Kivétel az 1-es pentaminó, amelyet vízszintesen kell lerakni. JÁTÉKSZABÁLY AZ EGYSZEMÉLYES JÁTÉKHOZ A. NAGYON EGYSZERŰ JÁTÉK - Nagyon kicsiknek (3 éves kortól) A 12 pentaminó és a kisebb elemek segítségével próbáld teljesen kitölteni a határoló hasábig tartó területet a játéktáblán. A terület nagyságát a határoló hasáb mozgatásával változtathatjuk. Például: 1) A határoló hasábot tedd függőlegesen (állítva) a 9-es és 10-es mezők közé. 2) Tegyél a területre annyi pentaminót, amennyit csak bírsz. 3) A hiányzó kockákat töltsd ki a kisebb elemekkel. B. EGYSZERŰ JÁTÉK - Kicsiknek (4 éves kortól) Döntsd el, hogy a 12 pentaminó mellé az 5 kis piros kockát vagy a 3 kis barna elemet akarod-e használni, és próbáld meg teljesen kitölteni a határoló hasábig tartó területet a játéktáblán. Például:1) A határoló hasábot tedd függőlegesen (állítva) a 10-es és 11-es mezők közé. 2) Tegyél a területre annyi pentaminót, amennyit csak bírsz. 3) A hiányzó kockákat töltsd ki a választásod szerint barna vagy piros kis elemekkel. C. KÖZEPESEN NEHÉZ JÁTÉK â Kicsit nagyobbaknak (5 éves kortól) Csak a 12 pentaminót használhatod, a kisebb elemeket nem. Próbálj kirakni annyi 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 és 12 egységnyi szélességű PENTÁT, amennyit csak tudsz. Például: 1) A határoló hasábot tedd függőlegesen (állítva) a 4-es és 5-ös mezők közé. Válassz 4 pentaminót, amellyel teljesen ki tudod tölteni a területet. Próbáld meg a területet minél többféle különböző pentaminónégyessel kitölteni. 2) Ha végeztél, tedd a határoló hasábot eggyel kijjebb, az 5-ös és 6-os mezők közé, rakj ki 5-ös PENTÁKAT, és így tovább. Minél nagyobb a PENTA, annál nehezebb lesz kirakni. D. NAGYON NEHÉZ JÁTÉK - Nagyobbaknak (6 éves kortól) Teljesítsd a "KIS SLAM"-et: rakd ki a szabálykönyv 4. oldalon található táblázatban szereplő 42 PENTÁT. Tedd a határoló hasábot a táblára függőlegesen (állítva) a 3-as és 4-es számok közé, így kijelölve egy 3x5-ös méretű területet az első PENTA kirakásához. A táblázatban látható, hogy a kirakáshoz melyik 3 pentaminó szükséges. Az "A" sor 3-as oszlopával kezdve ezek a következők: 2, 3, 10. Már nincs más dolgod, mint kirakni a 3-as PENTÁT az adott pentaminókból. Ha sikerült, helyezd a határoló hasábot egy oszloppal arrébb (a 4-es és a 5-ös számok közé), így már egy 4x5-ös méretű, 4-es PENTÁT kell kiraknod. Az eddigi pentaminóid (a 2-es, 3-as és 10-es) mellé vedd magadhoz még a táblázat "A" sora és 4-es oszlopa által mutatott számú pentaminót (ez a 6-os lesz). Látni fogod, hogy mindig teljesen újra kell kezdened a kirakást nem lehet egyszerűen csak kibővíteni az előzőleg felépített pentát. Ha ezzel is kész vagy, ismét lépj jobbra a táblázat "A" sorában. Egyesével növeld a PENTA méretét, és rakd ki mindegyiket, egészen a 8-asig. Ha végeztél az "A" sorral, azaz kiraktad a teljes "A" szettet, vár még rád további 6 szett (a "B"-től "G" sorig). Ha végigmentél a táblázaton, és mind a 42 PENTÁT sikerült kiraknod, teljesítetted a KIS SLAM-et, gratulálunk! E. SZUPERNEHÉZ JÁTÉK - Még nagyobbaknak (8 éves kortól) Teljesítsd a SLAM-et: az előző pontban leírt módszerrel rakd ki az 5-6. oldalon található táblázat 118 PENTÁJÁT. F. HIPERSZUPER-NEHÉZ JÁTÉK - Kis zseniknek és felnőtteknek A D. pontban leírtak szerint teljesítsd a következőket: - A 96 PENTÁBÓL álló GRAND SLAM-et (7. oldal) - A 84 PENTÁBÓL álló SUPER SLAM-et (8. oldal) - A 160 PENTÁBÓL álló THE CHALLENGE-et (9. oldal) Ha mindezekkel végeztél, akkor találtál 500 PENTÁT a lehetséges 36057 kombinációból. TOVÁBBI JÁTÉKLEHETŐSÉGEK - Rakd ki a 11-13. oldalon látható alakzatokat. - Találj ki további formákat, geometriai alakzatokat, állatokat stb. - A KATAMINO építőjátékként is használható. - Építsd meg a 10. oldalon látható 3 dimenziós alakzatokat, majd találj ki újakat. - Egyedül vagy ellenféllel játszva próbálj minél több pentaminót egymás tetejére helyezni anélkül, hogy az építmény összeomlana. JÁTÉKSZABÁLY A KÉTSZEMÉLYES JÁTÉKHOZ GYORS JÁTÉK Az 1-es és 12-es pentaminót tegyük félre, ezek nem játszanak. Az egyik játékosé lesz az egyik kis barna hasáb, a barna kocka és 2 piros kocka, a másik játékosé a másik kis barna hasáb és 3 piros kocka. A játékosok a 10 pentaminóból felváltva választanak maguknak egyet-egyet, amíg mindkettejüknek 5 pentaminója nem lesz. A határoló hasábot tegyük a 6-os és 7-es mezők közé, két egyenlő részre osztva ezzel a játéktáblát. A játékosok egyszerre nekilátnak, hogy a tábla feléjük eső oldalát kitöltsék a saját építőelemeikkel. Akinek ez először sikerül, az a győztes. STRATÉGIAI JÁTÉK Ehhez a játékhoz a 12 pentaminóra és a négyzetrácsos táblára lesz szükségünk (amely a szabálykönyv hátlapján található). A pentaminókat az asztalra tesszük. Kisorsoljuk a kezdőjátékost, aki ezekből bármelyiket lehelyezheti, majd az ellenfele választ egyet, leteszi, és így tovább. A játék győztese az a játékos, aki utoljára tudott pentaminót a táblára tenni. JÁTÉKVARIÁNS A játékosok előre kiválaszthatják saját, 6 pentaminóból álló szettjüket még a játék megkezdése előtt. Vagy egyesével, felváltva kiválasztják a maguk 6-6 darabját, vagy az egyik játékos lesz a páratlan, ellenfele pedig a páros számozású elemekkel (ehhez lásd az elemszámozást a szabályfüzetben). A játék egyéb szabályai nem változnak. Kiemelten fejlesztett készségek: - logika- kombináció - taktika